offerte  0252 - 53 59 00 Login
Direct Mail Transactiemail Onze diensten Onze expertises

We investeren 1,5 miljoen per jaar

Jetmail over haar printtoekomst

Dit artikel is gepubliceerd in PRINTmatters editie nr. 4 – 2019

Direct mail-specialist Jetmail laat zich niet gek maken. Terwijl de postmarkt krimpt, groeit bij hen het volume aan transactiemail ‘door outsourcing’. Tegelijk werkt eigenaar Tim Corsmit aan de continuïteit door stevig te investeren, ook in andere domeinen, zoals sign. Zelfs een stukje opschuiven in de keten hoort tot de mogelijkheden. ‘Een eigen reclamebureau, waarom niet?’  

Op bezoek bij Jetmail in Hillegom voelt een beetje als aanbellen bij De Nederlandse Bank. Je bent welkom, maar je moet wel door een flinke beveiligingscheck. ‘Niet zo gek, want we werken met vertrouwelijk materiaal; adressen en inhoud’, verklaart directeur/ eigenaar Tim Corsmit. ‘We zijn voor informatiebeveiliging gecertificeerd met ISO 27001.’ General manager Louis de Jong: ‘Op de AVG (de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming, red.) die vorig jaar inging, waren wij al lange tijd ingesteld. Om die informatiebeveiliging te zekeren, laten we ons bedrijf jaarlijks een zogeheten PEN-test ondergaan.’

Belgische belastingdienst

Die ‘muur’ om het pand is niet zo gek, want Jetmail werkt voor een flink aantal officiële instanties en verwerkt enorme hoeveelheden, veelal vertrouwelijke, data. ‘Zelfs de Belgische Belastingdienst is klant.’ Een deel van de jaaromzet valt onder de noemer transactiemail; persoonlijke en vertrouwelijke documenten, zoals facturen, incasso’s, polissen en loonstroken. Door digitalisering is dit een, in printvolume, dalend segment. Corsmit: ‘Maar bij ons groeit het juist. Dat komt doordat organisaties als verzekeraars en banken, die dit voorheen in eigen beheer produceerden, dat nu juist vanwege de krimp outsourcen. Zelfs voor Twitter sturen wij wereldwijd vertrouwelijke post. Daarnaast bemerken we een revival van print, omdat merken op die manier meer opvallen dan tussen alleen digitale berichtgeving. Via print lokken ze klanten wel effectief naar hun website.’

De Jong: ‘We bieden al zeven jaar het programma Mailwriter aan. Daarmee kunnen ondernemers via een portal of API efficiënt doelgroepen segmenteren, een mailing maken en versturen. Dat blazen we nu weer nieuw leven in. We verwachten namelijk dat de rem op ongeadresseerde distributie van drukwerk, zoals dat nu in Amsterdam speelt, de vraag naar geadresseerd mailen zal laten groeien.’

Investeren

Met zestig vaste medewerkers en een flinke pool oproepkrachten levert het bedrijf zo’n 200 miljoen eindproducten per jaar in binnen- en buitenland. Het overgrote deel van de omzet bestaat uit transactie- en direct mail. Het in 2014 gestarte signbedrijf Jetsign levert nu ongeveer tien procent van de omzet op. Opvallend is dat Jetmail jaarlijks zo’n anderhalf miljoen euro investeert. ‘Daarbij valt zo’n penetratietest in het niet, al is dat ook een substantiële investering’, zegt de eigenaar. ‘Maar wil je mee blijven doen in de top van de mailmarkt, dan moet alles kloppen. Producties moet je in zo’n hoog en efficiënt mogelijk tempo verwerken. Vandaar dat we veel geld uit geven aan automatisering, apparatuur, opleiding en duurzaamheid.’

“Producties moet je in zo’n hoog en efficiënt mogelijk tempo verwerken. Vandaar dat we veel geld uit geven aan automatisering, apparatuur, opleiding en duurzaamheid.”

Closed loop ‘plus plus’

Tijdens de rondleiding door het enorme pand wijzen Corsmit en De Jong op de ene na de andere recente investering in productiemiddelen. Een handige vouwmachine die ook kan rillen, een bookletmaker (‘ja, we maken ook boeken’) en een net geplaatste Kerninstallatie voor het vergaren en couverteren van mailings. ‘Dit systeem is closed loop plus plus,’ zegt Corsmit. Oftewel, alle personaliseringselementen worden aan alle kanten gecontroleerd. ‘Aan het eind van deze bijzondere machine zit een full colour printunit, waarmee je perfect adressering en variabele logo’s of uitingen in de juiste kleur kunt aanbrengen. Synchroon met de inhoud. Je gaat uit van blanco enveloppen en kan zo van de ene op de andere opdrachtgever over gaan, zonder te hoeven omstellen. De white paper factory in optima forma. Heel efficiënt.’

Nieuwe inkjet rollenprinter

Wandelend door het ‘printhuis’ zien we bij Jetsign naast de Océ vlakbedprinters en de Zünd snijtafel een gloednieuwe Océ Colorado 1640 voor het beprinten van flexibel materiaal, zoals wanddecoratie. Vervolgens lopen we een ruimte binnen waar diverse printermerken strijden om de grootste positie. We zien een Xerox iGen XXL, drie Ricoh productieprinters, een Océ i300 inkjet vellenprinter en een inkjet rollenprinter, de Océ ColorStream 3500. Juist voor dit productiebeest zoekt de ondernemer naar een nog efficiëntere uitbreiding. ‘We gaan binnenkort bij een buitenlandse collega kijken om de mogelijke uitbreiding in de praktijk te zien.’

Blijven investeren in printapparatuur?

‘Natuurlijk, maar ook overnames op signgebied sluiten we niet uit en we investeren in de voorkant. Zo werken we aan portals voor signproducties, waar zowel consumenten als ondernemers ‘eigen ontwerp’-producten kunnen bestellen. Zelfs een stukje opschuiven in de keten hoort tot de mogelijkheden. ‘Een eigen reclamebureau, waarom niet?’

PRINTmatters is een multichannel platform over gedrukte visuele communicatie.

Wat wilt u laten versturen?
Vraag het aan Jetmail.

Direct contact

Een post mailing versturen die bij uw doelgroep aankomt. In kleine oplages of bulk mail. Alles is mogelijk! Waar mogen wij u mee helpen?

Offerte aanvragen

0252 - 53 59 00

Vul het formulier in

Aanhef *