0252 - 53 59 00 Offerte Actueel Vacatures
Zoeken Doorzoek website

Hoe meet ik het succes van mijn direct mailing?

Wanneer u een duidelijke toename van de verkoop of leads ziet, is het gemakkelijk om ervan uit te gaan dat uw direct mail campagne een succes is. Maar in de meeste gevallen is het resultaat niet direct te herleiden. Wilt u toch inzichtelijk maken wat het effect is van direct mailing? Volg de onderstaande stappen en breng de respons en het succes van de direct mailing in kaart.

Bepaal het hoofddoel van de campagne

Voordat u het succes van uw direct mail kunt evalueren, bepaalt u eerst de doelen die u met uw campagne wilt bereiken. Is het doel van uw campagne het verhogen van de omzet? Nieuwe zakelijke leads krijgen? Bewustwording creëren?

Niet onbelangrijk: zorg voor een duidelijke call to action in de direct mail, zodat de ontvanger ook weet wat er van hem verwacht wordt. Direct mail is een effectieve manier van communiceren. Toch kan dit lastiger zijn dan het lijkt. Jetmail heeft 6 veel gemaakte fouten op een rij gezet.

Ken de ontvanger

Met het bepalen van het hoofddoel, moet ook de doelgroep worden bepaald. Vaak is er aardig wat klantdata beschikbaar van de ontvanger van de direct mail. Deze gegevens maken duidelijk bij wie de direct mail een succes is, zoals bijvoorbeeld geografische en demografische gegevens:

  • Geografisch (postcodegebied)
  • Demografisch (leeftijd, geslacht, etc.)
  • Kwantiteit (omvang doelgroep, omzet)
  • Kwaliteit (koopgedrag van bestaande klanten, herhalingsaankopen)

Meetbaar maken van direct mail campagne

Door een direct mail te sturen naar een bepaald postcodegebied, ontdek je misschien meer aankopen in een bepaalde regio. Of merk je meer interesse voor een bepaald product of dienst. Maar door zo naar de resultaten te kijken is het nog steeds gebaseerd op aannames.

De gouden regel bij het meetbaar maken van uw direct mail campagne is om ervoor te zorgen dat elke contactmogelijkheid die vermeld staat in uw direct mail uniek en traceerbaar is.

Kies één of meerdere van de volgende trackingmethoden om sales en leads te traceren naar uw direct mail campagne.

  • Traceerbaar telefoonnummer en e-mailadres: Als uw doel is dat uw klant contact opneemt door te bellen of te e-mailen, vermeld dan een telefoonnummer of e-mailadres dat alleen voor deze campagne gebruikt wordt. Registreer deze contactmomenten.
  • Specifieke landingspagina (URL): Maak een unieke landingspagina en meet de resultaten met Google Analytics. Het aantal unieke bezoekers en paginaweergaven kan direct herleid worden naar de campagne. Breng de kwaliteit van deze websitebezoeken in kaart door te kijken naar de sessieduur en aantal pagina’s per sessie. Ga een stap verder door een formulier toe te voegen op de pagina, zodat bezoekers hun persoonlijke informatie kunnen delen en meet de respons.
  • QR codes: Door de code te scannen kunnen klanten de speciale (persoonlijke) URL bezoeken. Meet de activiteiten op de webpagina en de website van het verkeer dat de website bezoekt via deze QR code.
  • Coupon codes: Door specifieke coupon codes te gebruiken voor in-store en online aanbiedingen, kan uw organisatie meten hoeveel codes zijn gebruikt, waar en voor welke producten.
  • Antwoordkaart: Deze marketing methode maakt het makkelijk voor de ontvanger om te reageren op direct mail campagnes. En is een makkelijke manier om reacties te meten.
  • Voice Activated technology: De ontwikkeling van spraakgestuurde technologie en de komst van smart speakers zoals Google Home biedt nieuwe mogelijkheden om in contact te komen met uw doelgroep.

Succescijfers bepalen

Wanneer uw doel bekend is, kunt u de Key Performance Indicators (KPI's) bepalen. Die laten zien hoe goed de campagne zijn doelen bereikt. Hieronder staan vijf essentiële direct mail marketing KPI's om u te helpen het succes van uw campagnes nauwkeurig te meten.

Reactiepercentage: Het percentage mensen op uw mailinglijst dat op uw direct mail heeft gereageerd via een van de bovengenoemde trackingmethoden.

  • Aantal respondenten / aantal verzonden mailings = reactiepercentage

Conversiepercentage: Het conversiepercentage is het percentage respondenten dat daadwerkelijk gebruik heeft gemaakt van het aanbod in uw direct mail.

  • Aantal conversies / aantal respondenten = conversiepercentage

Cost per Acquisition (CPA): Vergelijk de kosten die gemaakt zijn voor de direct mail met de kosten voor andere promotiekanalen.

  • Campagne kosten / Aantal conversies of bestellingen = CPA

Gemiddelde orderwaarde: Ook interessant om te berekenen per doelgroep segment.

  • Totale omzet / aantal orders = gemiddelde orderwaarde

Return on Investment (ROI): is de direct mail ook financieel succesvol?

  • (Verwachte) opbrengst /  Investering (kosten) * 100%

Zorg voor goede opvolging

Misschien een open deur, maar focus niet alleen op het meetbaar maken van de direct mail campagne. Zorg ook voor goede opvolging en dat de verwerkingstermijn van contactaanvragen zo kort mogelijk is. Registreer bijvoorbeeld ook retour afzenders, om bij de volgende campagne een nog beter resultaat te behalen.

Aan de slag!

Door de direct mail campagne te meten, heeft u de mogelijkheid om de strategie te verfijnen. Door een of meer trackingmethoden toe te passen, krijgt u inzicht in het effect van de campagne. Beter nog, met deze inzichten kunnen de volgende direct mail campagnes nog beter ingezet worden.

Uiteraard kunnen wij ook helpen bij het ontwikkelen of adviseren van een specifieke direct mailing. We kijken bijvoorbeeld naar:

Neem contact op voor een adviesgesprek of vraag direct een offerte op. We staan je graag te woord!

Vraag direct een offerte aan Neem contact op

Wat wilt u laten versturen?
Vraag het aan Jetmail.

Aanhef *

Direct contact

Een post mailing versturen die bij uw doelgroep aankomt. In kleine oplages of bulk mail. Alles is mogelijk! Waar mogen wij u mee helpen?

Offerte aanvragen

0252 - 53 59 00

ISO-gecertificeerd direct mail & transactiemail bedrijf

0252 - 53 59 00 Contact