0252 - 53 59 00 Offerte Actueel Vacatures
Zoeken Doorzoek website

6 Direct Mail fouten die je onnodig geld kosten

Direct Mail is een effectieve tool om je (potentiële) klanten aan te zetten tot actie. Toch kan het inzetten van DM lastiger zijn dan het in eerste instantie lijkt. Jetmail zet zes veel gemaakte fouten op een rij om te zorgen dat jij het maximale uit je campagnes haalt.

1. De Call to Action vergeten

Het hoofddoel van een direct mailing is dat je de ontvanger aanzet tot actie. Maar hoe weet de lezer wat er van hem of haar verwacht wordt als een mailing uit lange lappen onduidelijke tekst bestaat? Met een Call to Action (CTA) zorg je dat in één oogopslag duidelijk wordt wat er van de lezer verwacht wordt. Om een goede CTA te formuleren kun je jezelf drie vragen stellen:

  1. Wat voor actie wil ik dat mijn lezer onderneemt?
  2. Wat levert het ondernemen van die actie ze op?
  3. Hoe weten ze wat ze moeten doen?

Formuleer de call to action in de gebiedende wijs en combineer de CTA met een aantrekkelijke aanbieding die de lezer beloont voor het ondernemen van actie.

2. Onaantrekkelijk en onopvallend ontwerp

De vormgeving van je drukwerk is in grote mate bepalend voor het succes van je mailing.

Hou het ontwerp van je Direct Mail simpel en duidelijk met opvallende afbeeldingen om de aandacht te trekken. Kies een opvallende gekleurde envelop of afwijkende vorm om te zorgen dat je mailing eruit sprint als hij op de deurmat valt. Jetmail heeft 7 tips op een rij gezet voor een succesvolle vormgeving van uw mailing.

3. Iedereen dezelfde boodschap

Richt je je op iedereen, dan spreek je niemand aan. De effectiviteit van direct mail gaat flink omhoog door deze te personaliseren. In de huidige data driven samenleving gaat personaliseren veel verder dan een persoonlijke aanhef. In het White Paper Factory proces kunnen we variabele inhoud drukken, zowel in tekst als beeld, volledig vanaf een rol blanco papier. Zoek uit wat je verschillende klantsegmenten willen en waar hun pijnpunten zitten Zorg daarna voor een persoonlijke mailing met een boodschap die converteert.

4. Versturen naar de verkeerde adressen

De meest voor de hand liggende manier om geld te verspillen is het versturen van je mailing naar de verkeerde adressen. Zorg dat de contactgegevens van je doelgroep up-to-date en compleet zijn en voldoen aan de AVG-wetgeving.

Besteed je je direct mail uit aan Jetmail? Wij ontdubbelen je adressenbestand met het National Overledenenregister en Nationaal Postregister om ongewenste reclamepost tegen te gaan. Wanneer brieven onverhoopt retour worden gezonden, handelen wij dit voor je af en zorgen we voor een document die verwerkt kan worden in je klantdatabase.

5. Geen follow up

Je hebt een succesvolle mailing verstuurd; de lezer heeft actie ondernomen door op je aanbod in te gaan. En daarna blijft het stil van jouw kant, de opvolging ontbreekt of is onvolledig. Zonde, want op deze manier laat je een kans liggen en gooi je indirect geld weg. Zorg dat ook het proces na de verzending goed is ingeregeld. Ook als er niet direct een vervolg komt is het zaak om de contacten warm te houden zodat je ze in de toekomst nogmaals kunt benaderen met een nieuw aanbod.

6. Vergeten om je mailings te testen

Hoewel veel bedrijven de kracht van Direct Mail ervaren is het vaak lastig om exact te verklaren waar dit succes door komt. Als je door het jaar heen meerdere campagnes uitvoert, zul je het succes van elke mailing moeten meten en bijhouden om deze data vervolgens te gebruiken om veranderingen te testen.

Je kunt bijna alles testen zoals de verzendlijst, bericht, ontwerp, aanbieding, enveloppe, papier of formaat. Test met kleine groepjes om te kijken of iets werkt of test met elke mailing die je stuurt zodat je gaandeweg je mailing verder verbeterd. Test niet te veel tegelijk, anders kun je niet meer zien wat wel werkt en wat niet.

Fouten voorkomen?

Er komt veel kijken bij het plannen en verzenden van een Direct Mail. De meeste fouten voorkom je door voor het versturen van je mailing de hulp in te schakelen van een gerenommeerd en betrouwbaar direct mail bedrijf. Bij Jetmail kunnen wij het gehele proces uit handen nemen, maar u kunt ook zelf het ontwerp of materiaal aanleveren. Wij helpen je om alle details te regelen en zorgt dat jij je kunt bezighouden met datgene waar jij het beste in bent: je bedrijf runnen.

Vraag direct een offerte aanNeem contact op

Wat wilt u laten versturen?
Vraag het aan Jetmail.

Aanhef *

Direct contact

Een post mailing versturen die bij uw doelgroep aankomt. In kleine oplages of bulk mail. Alles is mogelijk! Waar mogen wij u mee helpen?

Offerte aanvragen

0252 - 53 59 00

ISO-gecertificeerd direct mail & transactiemail bedrijf

0252 - 53 59 00 Contact