De Psychologie van het Overtuigen in
Direct Mail
Iedereen heeft concurrenten en ieder van deze concurrent wil zoveel mogelijk opvallen bij de consument. In deze wedloop voor aandacht kan een effectieve marketingcampagne soms onmogelijk lijken.
Herken je dit? Dan kun je overwegen om Direct Mail in je marketingstrategie op te nemen. In tegenstelling tot generieke (online) advertenties die gericht zijn op de massa, zijn Direct Mail campagnes tastbaar, persoonlijk en moeilijk te missen. Volgens onderzoek van Retail Buying Study ’18 van IP Mediabrand laten Nederlanders zich voornamelijk inspireren door een fysieke brochure, flyer of informatiepakket dat door de brievenbus komt.
Het toepassen van psychologische overtuigingsprincipes kan buitengewoon effectief zijn om je direct mailing nog extra op te laten vallen. Jetmail zet een paar belangrijke tips op een rij om het maximale uit uw mailing te halen.
Kies de juiste kleuren
Dagelijks moeten we een heleboel informatie verwerken en een hoop beslissingen nemen. Gelukkig kunnen we hiervoor vertrouwen op onze automatische piloot. Eén van de belangrijkste dingen om te weten is dat de meeste mensen niet lezen; ze scannen. Maar liefst 2/3 van al onze beslissingen worden bepaald door het onderbewuste brein. Speel daarom met het gebruik van kleur in op de beleving en associaties. Bij roze denken wij bijvoorbeeld aan liefde, blauw straalt rust en kalmte uit en groen heeft een sterke associatie met de natuur. Let wel, kleurassociatie is deels cultureel bepaald, schakel bij twijfel dus een professionele partij in om je te helpen de juiste keuzes te maken.
Laat het lettertype voor je werken
Zoals elk aspect van je advertentieontwerp, hangt het lettertype af van de boodschap die je wilt overbrengen. Zo is een handgeschreven lettertype persoonlijk, informeel & luxe en een smal schreefloos lettertype is modern & trendy. Gebruik geen vreemd lettertype om op te vallen, maar zoek naar een lettertype dat makkelijk te lezen is. De regel is over het algemeen: hoe beter we de tekst verwerken, hoe positiever de boodschap wordt ontvangen. Met onderstaande tips zorg je voor een goed te lezen tekst:
- Kies een makkelijk leesbaar lettertype.
- Kies een tekstkleur met voldoende contrast met de achtergrond.
- Zorg voor voldoende regelafstand.
- Zorg voor voldoende witruimte tussen afbeeldingen en de tekst.
Als er één lettertype is dat zowel geliefd als verguisd is, is dat wel Comic Sans. Het is volgens vormgevers het meest misbruikte lettertype in de geschiedenis. En wordt omschreven als “grafisch amateurisme” & “kinderlijk naïef”. Waarschijnlijk niet de boodschap die je wilt uitstralen, probeer het gebruik hiervan dus ook te vermijden.
Zoek de balans tussen uniek en professioneel
Als design niet je sterkste punt is, kun je het beste overwegen om een grafisch ontwerper in te schakelen. Wanneer je je toch wilt wagen aan de wereld van Direct Mail design, hieronder een paar Do’s:
- Experimenteer met ongewone vormen, maten en texturen.
- Maak gebruik van contrast in je ontwerpen. Creëer een eyecatcher door complementaire kleuren of twee extreem verschillende lettertypen in één advertentie te gebruiken.
- Toon je tekst op een georganiseerde en gemakkelijk leesbare manier.
- Kies een tone of voice die overeenkomt met de doelen van je advertentie en breng je bedrijf over op de manier waarop je wilt dat deze wordt overgebracht.
Dont’s:
- Gebruik niet te veel ongewone designelementen op één plek. De mailing ziet er dan te druk uit.
- Te veel contrasterende elementen. Meer dan één of twee zorgt dat je direct mail er amateuristisch uit ziet.
- Moeilijk leesbare tekst, te kleine lettertypes, of tekst op rare plekken van je mailing.
- Val op, maar hou het wel een beetje ingetogen. “HEB JE NIEUWE BANDEN NODIG? WE HEBBEN ZE” schreeuwt wel om aandacht, maar is niet de meest vriendelijke manier om tegen je (potentiele) klant te praten.
Onthoud, uniek is geen synoniem voor “alles wat ongewoon is, is goed”.
Waarom Direct Mail werkt
De kracht van een goede Direct Mail moet niet onderschat worden. Fysieke post kent de volgende voordelen:
- Direct Mail is persoonlijk: dankzij technische innovaties is het mogelijk om een Direct Mail echt persoonlijk te maken. Niet alleen een persoonlijke adressering, maar ook een persoonlijke boodschap of aanbod behoort tot de mogelijkheden dankzij Big Data-analyses.
- De boodschap blijft langer hangen: fysieke nieuwsbrieven, magazines of brochures worden minder snel weggegooid en worden daarom vaker en over een langere periode bekeken dan e-mails.
- Met een mailing per post kun je je beter onderscheiden. Een opvallende enveloppe, een bijgevoegd cadeautje of sample meesturen; met een papieren Direct Mailing kunt u echt indruk maken.
Waarom Direct Mail versturen via Jetmail?
Wij denken vanaf het eerste moment met u mee. Onze experts zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van direct mail zodat u altijd het maximale uit uw mailing haalt. Bij Jetmail kunnen wij het gehele proces uit handen nemen, maar u kunt ook zelf het ontwerp of materiaal aanleveren. Wij zorgen altijd voor de goedkoopste frankering en werken met de beste postbezorgers.
Direct contact
Een post mailing versturen die bij uw doelgroep aankomt. In kleine oplages of bulk mail. Alles is mogelijk! Waar mogen wij u mee helpen?