offerte  0252 - 53 59 00 Login
Direct Mail Transactiemail Onze diensten Onze expertises

Tijd om je Direct Mail op te frissen?

Werken met een standaard template voor je Direct Mailing heeft veel voordelen. Maar als dit template al langere tijd wordt aangehouden is het misschien wel tijd voor een opfrisser. De wereld verandert dus wij zeggen: verander mee! De volgende zes aandachtsgebieden helpen bij het beoordelen of je Direct Mailing toe is aan vernieuwing.

1. Segmenteren kan je leren

Segmenteren tot op persoonlijk niveau is tegenwoordig het voordeel van Direct Mailing. Door middel van vele tools en hulpmiddelen kan je zorgen dat je inspeelt op ieders behoefte. Daarvoor kunnen de volgende vragen worden gesteld:

  • Is de doelgroep die je aanspreekt nog steeds hetzelfde?
  • Behartig je nog steeds de belangen van deze doelgroep of heeft de lezer een andere behoefte?
  • Hoe gedetailleerd zijn de contactpersonen/bedrijven in kaart gebracht?
  • Hoe persoonlijk wil je worden? Als je te persoonlijk wordt kunnen mensen het gevoel krijgen dat de privacy wordt geschonden. Met de huidige AVG-wetgeving is het belangrijk om hier mee uit te kijken. Goed om te weten: Jetmail is een ISO-gecertificeerd direct mail bedrijf. Daarmee garanderen wij topkwaliteit in direct mail en betrouwbaarheid en veiligheid in transactiemail.

Het voordeel van Direct Mailing is dat je persoonlijk kan worden en dat je door middel van bijvoorbeeld een voornaam te gebruiken dichter bij de lezer komt.

2. Opmaak kan het verschil maken

Onder de opmaak van je Direct Mail verstaan we meerdere elementen. Al deze elementen samen zorgen voor de look and feel van de Direct Mail. De volgende elementen zijn bepalend om van de ontvanger van een Direct Mail een lezer te maken:

  • Kleurgebruik, er zijn meerdere onderzoeken gedaan over welke kleuren welke indruk achterlaten bij mensen. Belangrijk is om te bepalen wat je wilt uitstralen en welke kleuren daarbij passen. Let wel op met huisstijlen en uitvoeringen. Er bestaat ook zoiets als te veel verschillende kleuren.
  • Beeldmateriaal, zijn de afbeeldingen die worden gebruikt in de mailing nog verfrissend? Worden afbeeldingen steeds weer hergebruikt?
  • Lettertype, niet alleen kleurgebruik maar ook het lettertype kan bepalend zijn bij het aanspreken van je lezer.
  • Witregels, zorg dat je tekst voldoende afstand heeft van elkaar, maar ook van de randen en het beeldmateriaal dat in de Direct Mail wordt gebruikt.

Meer over de psychologie achter het lettertype, het kleurgebruik, enzovoorts lees je hier.

Zorg er met je opmaak vooral voor dat je uitblinkt ten opzichte van je concurrentie en dat je de balans vindt tussen opvallen en de rust bewaren om de Direct Mail prettig leesbaar te houden.

3. Schrijfstijl

De schrijfstijl pas je niet alleen aan de lezer aan, maar ook aan hoe jij als organisatie bij de lezer wilt overkomen. Afhankelijk van je organisatie, de lezer, de doelstellingen kun je kiezen voor verschillende schrijfstijlen. Daarnaast heeft iedere auteur zijn/haar eigen schrijfstijl. Schrijfstijlen waar je aan kunt denken zijn:

  • Zakelijk
  • Wetenschappelijk
  • Beknopt
  • Objectief
  • Subjectief
  • Spreektaal
  • Schrijftaal

Echter, zijn er nog veel meer schrijfstijlen of combinaties zijn mogelijk.

Daarnaast maak je een keuze of je de lezer aanspreekt in de beleefdheidsvorm, “u” en “uw”, of je tutoyeert, “je” en “jouw”. De keuze hiervoor gaat al lang niet meer alleen om beleefdheid, maar juist om of je persoonlijk bent of minder persoonlijk. Wat je met tutoyeren bereikt is dat je minder afstand creëert tussen jouw (de organisatie) en de lezer.

4. Doelstelling

Niet alleen is het belangrijk om te kijken naar wie je de Direct Mail verstuurt en hoe deze wordt opgemaakt. Het is ook van belang dat je een doelstelling bepaalt die je met de Direct Mail wilt bereiken. Zo kan je denken aan de basisdoelstellingen:

  • Inspireren
  • Motiveren
  • Activeren

Er zijn veel specifiekere doelen te behalen met Direct Mailing. De doelen verschillen per mailing campagne, maar vallen uiteindelijk wel samen met de grotere doelstellingen van de organisatie. Stel dit dan ook goed op elkaar af.

5. Call-to-action

Door een Call-To-Action (CTA) op te nemen in je Direct Mail, stuur je de lezer aan om tot actie over te gaan. Zo bereik je de doelstellingen die je hebt bepaald voor deze Direct Mail. Zorg ervoor dat je CTA een werkwoord bevat om actie te stimuleren. Denk hierbij aan woorden zoals:

  • Lees
  • Zie
  • Leer
  • Schrijf in
  • Contact
  • Etc.

Zorg ervoor dat de CTA meerdere malen terugkomt in de Direct Mail zodat deze niet te missen is voor de lezer.

6. Val op met je envelop

Tot slot: vergeet niet dat de envelop ook nog geopend moet worden door de potentiele lezer. Zo is het mogelijk om te variëren op verschillende gebieden om op te vallen, denk hierbij aan:

  • Kleur
  • Formaat
  • Opdruk
  • Leesvenster
  • Etc.

Onze specialisten denken graag met je mee

Door je Direct Mailing te verbeteren aan de hand van deze 6 aandachtsgebieden, komt dit ten goede aan het bereiken van de doelstellingen. Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, onze specialisten denken graag met je mee! Neem direct contact op via 0252-535900 of vul onderstaand formulier in.

Vraag direct een offerte aan Neem contact op

Wat wilt u laten versturen?
Vraag het aan Jetmail.

Direct contact

Een post mailing versturen die bij uw doelgroep aankomt. In kleine oplages of bulk mail. Alles is mogelijk! Waar mogen wij u mee helpen?

Offerte aanvragen

0252 - 53 59 00

Vul het formulier in

Aanhef *